Sidewalk Mystery lancerer nyt spil i Ebeltoft, som er inspireret af historiske begivenheder i byen.
En anderledes oplevelse
Et Sidewalk Mystery er en anderledes aktivitet for familien, vennegruppen eller kolleger, fyldt med udfordringer og gåder, der kræver, at man er opmærksom og finder ledetråde i byen og historien. I spillet må deltagerne udnytte deres observations- og samarbejdsevner og det kræver både logisk og kreativ tænkning at løse udfordringerne undervejs.
Heksejagten i Ebeltoft
Spillet Heksejagten i Ebeltoft starter ved byens rådhus, hvor Mette Knudsdatter, anklaget for hekseri, sidder fængslet og venter på sin næste afhøring. Hun er én af de 15 personer, som Anne "Blommen" Sørensdatter har udlagt som hekse i sommeren 1686 efter at være blevet anklaget af herremanden Jørgen Arenfeldt fra Rugaard. Blommen blev selv dømt ved hjælp af den berygtede Vandprøve, og under tortur udpegede hun andre påståede hekse – heriblandt adelige, bønder og fattige.
Tidligere på året var seks andre blevet dømt som hekse og brændt på bålet. Loven på daværende tidspunkt var klar: enhver, der blev fundet skyldig i at have svoret troskab til Djævelen, skulle brændes levende.
Da kong Christian 5. hører om det voldsomme antal hekseanklager i Ebeltoft, beordrer han en uvildig undersøgelse for at få klarhed over, om der virkelig er en "hekseepidemi" på Djursland.
I spillet får deltagerne rollen som kongens udsendte undersøgelseshold. De skal opklare sandheden bag hekseanklagerne, løse gåder og tale med de involverede for til sidst at rådgive kongen om, hvorvidt hekseprocesserne skal stoppes, eller om retfærdighed skal søges på anden vis.
Dette historiske spil giver deltagerne en dybdegående og interaktiv oplevelse af en mørk periode i Danmarkshistorien, hvor frygt og overtro dominerede retfærdigheden.
Rundt i byen
Heksejagten i Ebeltoft er en udendørs escape room oplevelse, hvor man træder ind Ebeltofts historie, og selv bliver en del af den.
Deltagerne kommer på en 2,5 km rundtur gennem byen, hvor udfordringerne er tæt knyttet til historiske lokationer. Turen starter ved Det Gamle Rådhus, og fører til både Sønderport og Nørreport inden det afsluttes nær Rådhuset. Spillet kan startes, når det passer deltagerne, uden afhentning af materialer.
"Det skal være sjovt, udfordrende og fleksibelt. Man kan spille præcis, når man har tid," siger Klaus Hall, indehaver af Sidewalk Mystery.
Deltagerne samler point undervejs, og selvom man ikke løser alle opgaver, kan spillet stadig gennemføres. Der er ingen tidsbegrænsning, og spillet foregår via mobiltelefon i en standardbrowser, så det er enkelt at komme i gang og afslutte på eget tempo. De fleste gennemfører på cirka to timer, men der er mulighed for at tage pauser undervejs for at udforske lokationerne eller nyde en pause i byen.